fredag 10 september 2010

Räknestugan

Här kan man ta upp problem med räkneuppgifter.

12 kommentarer:

  1. Fullständig begreppsförvirring engelska/svenska och en massa formler man inte vet hur man ska hantera. Det är kap 3 jag pratar om. Ngn som har ett tips hur man ska gå till väga för att förstå och kunna jobba med uppgifterna.

    SvaraRadera
  2. Hej! Kan någon översätta begreppet strain på ett bra sätt. Jag har en känsla för begreppet men behöver se den adekvata översättningen. Är den enhetslös? Uppg 3.1 ger svaret ca 0,0006 enhet? Ev har detta tagits upp under föreläsningarna, jag klarar dock ej av att följa dessa då man ej ser vad Pietr visar i den minimala bildrutan. Jag tycker boken fungerar bra, dock en detalj; varför avrundar man mitt i uträkningarna. Det är ju ett grundläggande fel man begår där.

    /Fredrik Kronvall

    SvaraRadera
  3. Det är väl deltaL/L dvs utvidgningen/totala längden och borde väl därför vara enhetslös.

    SvaraRadera
  4. Den svenska termen är "töjning". Vi ska göra en laboration om det nästa fredag/lördag.

    SvaraRadera
  5. Hur får jag fram n då jag har atommassa och densitet. Jag vet avogadros tal men vad är sambandet?

    SvaraRadera
  6. Hittade hur man får fram n på egen hand.

    SvaraRadera
  7. En bra översättning på scattering?

    SvaraRadera
  8. Problm med kap 5 då miniräknaren ballar ur ex 2*10^25 exp 30 hur kan det bli 10^15 exempel 5.1 s 123. Är e i formeln på s 122 bara ett index e eller?

    SvaraRadera
  9. Pieter har löst problemen åt mig e=naturliga talet 2,71 och inte e-laddning eller index e. Tack.

    SvaraRadera
  10. Uppgift 5:12 förväntas man veta att Epsilon för fosfor är 11,7ev eller avläser man det i tabell?

    SvaraRadera
  11. acceptor concentration? (bla upp 5:17)

    SvaraRadera